در ایستگاههایی که کارمندان آن با سیستم رایانه سرو کار دارند، باید صندلی هاییبرای آنها در نظر گرفت که کاملاً قابل تنظیم بوده و قسمتهای پشت، نشیمن و ارتفاع صندلی را بتوان به فراخور موقعیت تنظیم نمود. اگر میخواهید برای مراجعین صندلی تهیه کنید دقت کافی را داشته باشید که صندلی باید به گونهای انتخاب شود که مراجعه کننده بتواند چندین ساعت با آرامش روی آن بنشیند. در تصویر زیر میتوانید تناسب وسایل کار با ابعاد بدن انسان را مشاهده نمایید. برای صرف حداکثر زمان و تداوم کار در محیط های اداری، می توان هسته های تاسیساتی را در جلوی ساختمان در یک طرف از داخل ساختمان، در گوشه های داخلی در انتهای یک گذر گاه ، پایین راهروها نزدیک منبع نور قرار دارند. اگر خودتان یک واحد فلت را پارتیشن بندی می کنید، باید به سایز فضاهایی که به واحدهای مختلف اختصاص می دهید توجه داشته باشید. این کار را با توجه به اندازه استاندارد میزهای کار، فضای استاندارد مورد نیاز برای هر فرد و راحتی تردد آن ها انجام دهید.
فرسودگی ساختمان اداری
کلیه حقوق برای نقش شهر محفوظ است و این شرکت حق هیچگونه کپی برداری از نمونه کارها را به غیر نمیدهد. مراکز پزشکی، شامل فضاهایی برای مشاورههای پزشکی، دندان پزشکی و … . مراکز پرداخت کاغذ که در بر گیرندهی دستگاههای فتوکپی، چا پگرها و نمابرها میباشد. بهتر است به منظور کاهش مزاحمت، این قسمت در یک محیط محصور شده قرار بگیرد. ۲) قسمت های انبار اسناد برای نگهداری پرونده ها، طرح ها، میکروفیلم و وسایل الکترونیکی، لوازم بایگانی و ثبت ، ثبت اسناد باز سازی و خرد کردن.
ترکیب بندی قفسهها، کشوها و کمدها به منظور ذخیره سازی در طراحی از اهمیت فوق العاده برخوردار میباشد. در این فضاها میزها و محیطهایی هم به منظور استفادهی افراد از کتابها و منابع و نیزاستفاده ی کارکنان کتابخانه بایستی فراهم شود. بخش پذیرش یا اطلاعات در قسمت ورودی هر ساختمان اداری تعبیه میشود.
- پلههای برقی میتوانند جابه جایی و انتقال افراد را با سرعت زیاد و حجم بالا انجام دهند، اما هزینهی بالایی را برای ساکنین ایجاد میکنند و اغلب در بخشهایی استفاده میشوند که نزدیک طبقات اول میباشد.
- مانند حرکت دیوارها، چیدمان مبلمان ها، کابل های الکتریکی، فرم چیدمان مبلمان و معماری نیز اهمیت ویژه ای را در این مورد ایفا می کند.
- فضاهای طبقه بزرگتر بسته به اندازه کف ممکن است به بیش از یک اتاق مخابراتی نیاز داشته باشند.
- یکی از معضلات طراحی نما در شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان که تراکم جمعیت و ساختمان در آن بالا است و هزینههای بالای زمین دلیلی برای استفاده از تمامی مقطع زمین است، تخت بودن نما است.
کارهای نیازمند به تمرکز بالا باید در فضاهای آرام انجام شود و مشاغل نیازمند تعامل در فضای بازتر و پر سر و صدا تر هم به خوبی انجام می شوند. این بخش محیطی مناسب برای خوردن، ملاقات مجله خبری معماری و گفت وگو، استراحت و کارهای فردی را فراهم میآورد. تهویه مناسب این فضاها به منظور ممانعت از باقی مانده بوی غذا در داخل ساختمان و محیط پیرامون از اهمیت بالایی برخوردار است.
طراحی ساختمان اداری، دفتر مرکزی شرکت ونوس شیشه در تهران
گروه طراحی برای یک ساختمان سبز از یک طرف با محاسبه هزینه های اجرایی درگیر بوده است. و از طرفی دیگر وظیفه تعدیل تأثیرات محیطی و بوم شناسی را با مصرف انرژی بر عهده دارند. تضاد جذاب بین شفافیت و سختی این دو ماده، با شخصیت اداری ساختمان هماهنگی دارد.
درباره این موضوع فکر کنید که این دفترکار فقط برای کارکنان آنجا طراحی می شود و یا ارباب رجوع های زیادی دارد. بعضی از کارها به فضای بزرگتری نیاز دارند،درحالی که بعضی دیگر به اتاقی برای کامپیوتر یا دیگر تجهیزات اداری نیاز دارند. در همسایگی این پروژه 6 مجتمع تجاری در شمال و یکی در جنوب قرار دارد. پروژه با بهره گیری از کنتراستی از برش های طولی سنگ هایسیاه و سفید مرمر، در طول 155 متر از سمت غرب خود، به طراحی پوسته ی خارجی و طراحی جداره شهری در امتداد خیابان ولیعصر و تقاطع زرتشت پرداخته است. امنیت از مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی نقشه ساختمان اداری به آن توجه شود. امنیت افرادی که در طول روز در آن تردد می کنند و مشغول به کار هستند باید مورد توجه قرار بگیرد.